Trysil Montessoriskole SA er en statlig godkjent, privat grunnskole basert på montessoripedagogikk. Skolen drives som et samvirkeforetak, og eies av foreldre og lokalsamfunn. Skolen er godkjent for inntil 35 elever. Skoleåret 2023/2024 har skolen 23 elever fra 1. til 7. trinn og ni ansatte fordelt på rundt seks årsverk.

Trygge, selvstendige og utforskende barn

Skolens visjon og verdier

Vår visjon er trygge, selvstendige og utforskende barn.

Barn som føler seg trygge og har det godt med seg selv, både faglig og sosialt. Selvstendige barn som tar ansvar for egen læring, og for seg selv og andre. Utforskende barn som er nysgjerrige, fordyper seg og gjør oppdagelser i arbeidet.

Dette er våre kjerneverdier, rammen og målsetningen for vår skolehverdag, både i pedagogiske og i sosiale sammenhenger.

Tverrfaglighet og forskningsbasert læring

Vi følger montessoripedagogikken. Barna jobber mye tverrfaglig, som gir de muligheten til å se sammenhenger mellom fagene og helheten i hvordan alt henger sammen. I undervisningen får de mulighet til å arbeide selvstendig, forske og gå i dybden på temaene knyttet til presentasjoner fra lærerne i de ulike fagene.

En variert skolehverdag

Barna hos oss har en variert skolehverdag. Skolen har mange spennende prosjekter barna jobber med, og mye av arbeidet er praktisk og kreativt. I undervisningen bruker vi montessorimateriell som hjelper barna å konkretisere og forstå stoffet. Barna får presentasjoner i mindre grupper av lærer, før de selv fordyper seg i materiellet. Lange arbeidsøkter, med pauser etter behov, gir rom for å finne fokus og fordype seg i arbeidet.

Barna har også mye tid til kreative, praktiske og fysiske fag, hvor de får utfolde og utfordre seg. Barna er mye ute i naturen som en del av undervisningen. Skolen har både planter, grønnsakshage og fisker som barna passer godt på. Vi bruker skolens nærområde til undervisning og prosjekter, og er både på mindre og større utflukter i lokalmiljøet til skolen.

Barna har egen elevbedrift hvor de samler inn penger til skoletur. Hvert tredje år reiser de eldste elevene på skoletur. Annenhvert år setter vi opp en større teaterforestilling, da får barna fremføre for foreldre og lokalsamfunnet.

Nært og trygt skolemiljø

Vi har høy lærer- og voksentetthet som gir god individuell oppfølging til hvert enkelt barn, og et nært og trygt miljø der alle barna kjenner alle voksne. Det er mye fokus på relasjoner og å skape et trygt miljø for alle på skolen. Vi har et inspirerende klassemiljø som sørger for god læring på tvers av alderstrinnene. Barn og voksne på skolen utgjør sammen et “mini-samfunn” der alle har sin plass, sine gode egenskaper og alle bidrar til det beste for alle.

Bygninger og skoleområde

Lokalene til skolen, som i dag omfatter skolebygget og “brakka”, ligger sentralt i Søre Trysil i Plassen. Her er det barnehage, nærbutikk, kirke og samfunnshus. Selve skolebygget har tre klasserom, grupperom, garderobe og rektors kontor. I 2018 stod det som kalles “brakka” ferdig der de ansatte har fått nye kontorplasser, møterom, pauserom og kopirom.

Uteområdet deler vi med Trysil Friluftsbarnehage. Vi har stor og fin uteplass med lekeapparater, husker, akebakke, lekestue, sandkasse og fotballbane. Terrenget er variert med skog, gressplen og asfalt, så her er det plass til å utfolde seg med lek, aktivitet og kreativitet.

Naturen som ligger tett på skolen er flittig i bruk og det lokale idrettslaget ÅSTIL kjører opp skiløyper rett utenfor skolen. De har også ballbinge som skolen disponerer. Gapahuk og lavvo ligger et lite stykke opp i skogen og brukes til mindre utflukter.

Ansatte og ledelse

Rektor Marit Moberg sammen med fire lærere, hvorav to montessoripedagoger, tre elevveiledere, en vaktmester og en renholder utgjør personalet ved skolen, til sammen ca. sju årsverk. Vi har høy voksen- og lærertetthet og dyktige ansatte på skolen.