Hos oss har barna en variert skolehverdag, med tid til å fordype seg i arbeidet, fokus på basisfag, tverrfaglig prosjektarbeid, spennende utflukter og mye utetid.

Skolen starter kl. 08:00 og ferdig kl. 14:30. Vi har fem timer med arbeid, en halvtime lunsj og en time friminutt i løpet av en skoledag. Det er mulighet for SFO etter endt skoledag.
Hos oss er da skoledagen litt lenger en den kommunale skolen. Barna har ikke lekser med hjem, men gjør alt skolearbeid på skolen.

Det er ikke klasser på skolen, men to grupper. Skoleåret 2023/2024 består gruppe 1 av de som går i 1.- 3. trinn og gruppe 2 de som i 4.- 7. trinn.

De fleste av elevene kommer med buss eller taxi til skolen. Uansett hvor elevene bor i Trysil kommune så har de rett på fri skoleskyss til skolen. Det er alltid en voksen på plass til å ta i mot barna som kommer med bussen.

8:00- 11:00 Arbeidstid

Vi starter med samling og faste rutiner hvor hver gruppe samles for å gå gjennom dagen. De tre første timene av skoledagen har begge grupper oftest det vi kaller arbeidstid.

I arbeidstiden jobber barna selvstendig mens lærerne veileder og tilrettelegger etter elevenes individuelle behov. I denne økten jobber barna som regel med basisfagene matematikk, norsk og engelsk, i tillegg til faget kosmos (naturfag, historie, geografi, biologi og religion).

Lærerne gir også barna presentasjoner med montessorimateriell, som hjelper barna med å konkretisere og forstå stoffet. Egenarbeidet til barna blir da å forske videre. Barna jobber ofte med prosjekter hvor de får gå i dybden på temaene vi jobber med. Vi har fokus på tverrfaglighet og dybdelæring, og å forstå helheten. Barna får god oppfølgning av lærer gjennom hele økten.

Med en lang arbeidsøkt får barna rikelig med tid til å komme inn i en god arbeidsflyt, finne fokus og fordype seg i arbeidet. De skifter mellom fagene etter behov og tar pauser etter behov i løpet av arbeidsøkten. Noen barn har behov for å bruke lenger tid på noen fag, og vil gå litt raskere gjennom noen fag. Lærer er med å veilede barna hvilke behov de har i de ulike fagene.

11:00- 11:30 Lunsj

Alle barna på skolen spiser lunsj samtidig. Vi har en halv time med lunsj, slik at barna har god til til å spise. Har barna behov for å spise utenom lunsj har de mulighet til det.

Barna har med egen matpakke. Skolen er med i Skolelyst-ordningen. Noen ganger spiser barna mat de har laget selv (f.eks når de har faget mat og helse).

11:30- 12:30 Friminutt

Når lunsjen er ferdig ca 11:30, er det tid for friminutt. Da er barna ute i en hel time. Skolen har et stort og fint uteområde, med husker, lekeapparater, ballbinge, fotballbane og en liten akebakke. Det er god plass til å ake, gå på ski, spille ball eller finne på andre aktiviteter. Vi deler uteområdet Trysil Friluftsbarnehage. De eldste og yngste barna leker godt sammen, og de eldste barna hjelper de yngre barna ved behov.

En hel time med friminutt gir barna god tid til å koble av fra skolearbeidet og komme inn i leken. De har tid til å skifte mellom ulike aktiviteter, og vi ser ofte at barna skifter på hvem de leker med i løpet av friminuttet. For de som trenger ekstra tid til påkledning er det viktig med en god og lang pause, slik at de også får nok utetid.

12:30- 14:30 Kreative og praktiske fag

Etter friminuttet begynner dagens andre arbeidsøkt. I disse to timene har vi ofte praktiske, kreative og fysiske fag som gym, musikk og drama, mat og helse, fysisk aktivitet, uteskole eller kunst og håndverk. Barna bruker også tid på å rydde og vaske rommene sine. Noen ganger har vi deletid, hvor barna deler det de har jobbet med for de andre barna.

14:30 Bussvakt og SFO

Skolen er ferdig kl. 14.30. Noen reiser hjem med taxi rett etter skoletid, men de barna som kjører buss sørover er på skolen mens de venter på bussen (“bussvakt”).

Vi har også tilbud om SFO på alle årstrinn for de som har behov for det frem til kl 16:45.

Aktivitetsdager og prosjekter

Skolen har flere aktivitetsdager eller større prosjekter i løpet av skoleåret. Det kan være dager med langrenn, isfiske, alpint, sykkelturer, badeturer, teltturer, fjellturer, tur til Skogmuséet, tur til Vitensenteret på Gjøvik eller bare en tur på biblioteket.

Vi reiser ofte på utflukter, “going-outs“, i forbindelse med undervisningen hvor vi bruker lokalmiljøet som læringsarena. Vi har blant annet sett på bergarter og geologiske fenomener, gått pilgrimsleden, plukket sopp og bær, sett på insekter og dyrespor og besøkt Trysil Bygdetun og andre steder med mye historie.

Annethvert år setter vi opp en større forestilling i samfunnshuset i Plassen, som vi viser frem til foreldre og alle som har lyst til å se. Det er spennende og krevende arbeid som skal gjøres i forkant. Drama, sang, musikk og kunst og håndverk fyller timeplanen i denne tiden.

Hvert tredje år reiser de eldste elevene på skoletur. Barna har egen elevbedrift, hvor de gjennom ulike prosjekter og tiltak samler inn penger til skoleturen. Skoleåret 2022/2023 var barna på skoletur til Pasvik og Kirkenes i Øst-Finnmark, de var også en tur innom Finland.